Mini recenze na mini knihu – Skvrna

Veselý Halloween čtenáři!
Omlouvám se těm, co tento svátek nesnáší, ale já ho mám prostě ráda a s tím se pojí i to, že jsem si pro Vás tématicky připravila krásnou hororovou povídku, kterou jsem Vám nedávno už představovala. Jedná se o Skvrnu.

Skvrna – Gillian Flynnová

Originální název: The Grownup

Rok vydání: 2017

Rok vydání originálu: 2015

Počet stran: 68

Vazba knihy: vázaná

Nakladatelství: Knižní klub

Můžeme se spolehnout vždy jen na své smysly?

Představte si příběh mladé dívky, od které v dětství odešel otec a ona musela zůstat sama s jednookou matkou. Jedinou jejich šancí na přežití je žebrání. A tak den co den chodí na ulici a hledají ty správné lidi, kterým potom dopřejí dobrý pocit z toho, že jim dají pár drobných za historku, kterou jim řeknou. Nicméně naše hlavní hrdinka brzy zjistí, že její matka je líná a tak se osamostatní a získá práci sekretářky ve věšteckém salonu. I když, pozice sekretářky zde skrývá jinou náplň práce, než je hrabání se v papírech…

Ale po čase se na naší hrdinku usměje štěstí a ona se bude moci věnovat věštění. Jelikož umí odhadnout, co lidé chtějí slyšet, vede si dobře, až do té doby, než tento salon navštíví jistá Susan Burkeová. Susan je velice vystrašená ze svého domu, ve kterém se jí dějí zvláštní věci. Vytáhne proto naší vědmu do onoho starého viktoriánského domu, aby ho očistila. Na ní tam ale čeká nejedno překvapení. Ovšem jedno obrovské tajemství je tady Miles. Nevlastní syn Susan, který děsí ji samotnou, jejího vlastního syna a po čase začne děsit i naši podvodnici…

***

Začala jsem se bát. A začala jsem s tím strachem bojovat. To ty sis to celé vymyslela, připomínala jsem si. Tak toho nech.

Šest týdnů nato, když jsem zrovna v kuchyni svářela levanduli – Susan byla v práci a kluci ve škole -, jsem cítila, jak za mnou někdo stojí. Otočila jsem se a uviděla Milese ve školní uniformě. Zkoumal mě s nepatrným úšklebkem. A v ruce držel moje vydání Utažení šroubu.

,,Máte ráda duchařské historky?” usmál se.

Prohledal mi kabelku.

,,Co děláš doma, Milesi?”,,Studuju vás. Jste zajímavá. Víte, že se stane něco zlého, že jo? Zajímá mě to.

“Přistoupil o krok blíž, já o krok ustoupila. Stál vedle hrnce s vařící vodou. Líce měl z toho žáru rozpálené.

,,Snažím se pomoct, Milesi.”,,Ale souhlasíte? Cítíte to? Zlo?”

,,Cítím to.”

Zadíval se do hrnce s vařící vodou. Bříškem prstu přejel po jeho okraji, pak zrůžovělý prst odtrhl. Měřil si mě těmi lesklými černými pavoučími očky.

,,Nevypadáte, jak jsem si myslel. Takhle zblízka. Myslel jsem si, že budete…sexy.” Vyřkl to ironicky a já věděla, jak to myslí: sexy jako holka v halloweenském kostýmu věštkyně. S leskem na rtech a načesanými vlasy a velkými kruhy v uších. ,,Vypadáte jako chůva.

“Ustoupila jsem od něj o další krok. Poslední chůvě ublížil.

***

Myslím si, že pro většinu z Vás nebude Gillian Flynnová neznámou. Vždyť já sama jsem před cca rokem a něco recenzovala Temné kouty, které napsala právě ona. Každopádně si myslím, že když se řekne Zmizelá, všichni budete vědět, o co jde. Gillian píše velice poutavě, ale také se nebojí používat výrazy a vytvářet situace, které se nám můžou zdát trošku nechutné, popřípadě obsahově nevhodné. No, mně je to celkem jedno, nejsem žádný puritán, ale nějací lidé jsou na tato témata citliví. Správně jste uhodli, už tímto nastiňuji nějaký ten kousek ze Skvrny.
O tom, jak jsem na sebe s knihou narazila, jsem Vám už psala. Nicméně Vám musím sdělit, jak probíhalo první prolistování. Knížku jsem otevřela na první stránce a přečetla prvních pár vět. Okamžitě jsem propukla ve smích, jelikož se to týkalo těch obsahově méně vhodných témat. Říkala jsem si: teda Gillian, hned takhle ze začátku?? xD. Ano, toho se nesmíte bát, ona to na Vás prostě vybalí a je úplně jedno, jestli se to hodí do kontextu, nebo ne.
Samozřejmě Vám nebudu lhát, hodně mě uchvátila obálka, protože co jiného může přilákat pozornost takového horůrky a strašidelné příběhy milujícího človíčka, jako jsem já? Krásná a tajemná obálka. Co skrývá onen viktoriánský dům? Vypadá, jako když má nad Vámi navrch…
Co se týče anotace, ta vypadala vcelku zajímavě. Slibovala, že se jedná o celkem nudný život neškodné malé podvodnice, příležitostně zlodějky, kterou ovšem osud překvapí a tajemná žena, s tajemnou rodinou a ještě tajemnějším domem, jí převrátí život úplně naruby. Jak se s tím naše věštkyně vyrovná?

Zajímavou věcí je to, že když nad tím tak zpětně přemýšlím, nemůžu si vzpomenout, jestli hlavní hrdinku vůbec někdo někde v knize oslovoval jménem. Knihou jsem listovala znova a znova, dokonce jsem koukala i na net, ale žádné zmíňky o jménu naší věštkyně. To znamená jediné – hlavní postava je tak trošku anonym. Nepřipadá Vám to k tomu hororu celkem pasující? 😀
Obsahově je knížka velice zajímavá. Ze začátku takové lážo plážo, potom se začne něco dít, hrdinka se dostane do domu a padá na nás zvrat za zvratem. Celé je to promíchané scénami, kdy začíná přituhovat krev v žilách a Vy absolutně nevíte, čemu máte věřit. Vlastně kniha i tak končí. Četla jsem, že si lidé stěžují, že není uzavřený konec, jenže on svým způsobem je, jen to nesmíte číst jako robot a přemýšlet nad tím. Musíte zjistit, čemu věřit a potom uvidíte, že ten konec tam opravdu je. No, hádám, že teď jsem Vám řádně zamotala hlavu :D.
Já si myslím, že knížka je taková jednohubka na zabavení delší cesty třeba MHDčkem. Opravdu se začtete během chvilky a ani si neuvědomíte, že už jste za půlkou. Než se nadějete, máte celou knížku přečtenou a zůstanete zírat s pusou dokořán. Je zde skvěle vykreslena atmosféra ponurého a starého domu a také tomu skvěle přidává um Gillian, která umí vystihnout psycho povahy kdejakých postav. No, myslím si, že knížka aspoň stojí za přečtení, navíc, když je ten Halloween, aspoň se příjemně navnadíte. Asi tak, jako já. Mně se líbila a proto dávám 3,5*/5*. Uvidíte, že budete koukat :D.
A já běžím číst a psát dál! Zatím se mějte! ♥

nbvj